Sunday, January 22, 2012

Talltrøbbel

Noen få har fått med seg at jeg har vært hos frisøren, og for at andre dere skal få vite det er det på tide med et blogginnlegg. Så her er det altså.

Denne gangen var det egentlig veldig spontant; jeg hadde litt ledig tid og fant tilfeldigvis en frisør med onlinebestilling som hadde ledig time. I tillegg visste jeg hvor den lå og det hjelper jo veldig på!
Jeg var tydeligvis første kunde, for det var kun to frisører i salongen når jeg kom. Og ingen kunder. Frisørene diskuterte timelister.
Frisør 1: "når jeg har jobba en og en halv times overtid, skal jeg da skrive 1,5 eller 1,30?"
Frisør 2: "Hvorfor 1,30?"
frisør 1: "Det er jo 60 minutter i en time, og halvparten av det er 30!"
Frisør 2: "Ja, men 1,5 er jo en og en halv, liksom!"
frisør 1: "Jeg ringer og spør jeg!"

Så var det endelig min tur. Og jeg merket en viss lettelse over at det var frisør 2 som skulle klippe meg. Jeg trodde hun hadde peiling på mengder og tall. I alle fall utifra diskusjonen. Men; så feil kan man ta. "ikke for kort." ble til "kortere enn det har vært på i alle fall ti år!"

Iløpet av klippen ringte frisør 1 til noen som sikkert var sjefen. Hun lærte også at 1,5 faktisk også kan skrives 1,50. Da skjønte hun visst plutselig. "åja! For da blir det jo liksom halvparten av hundre!"

Hurra for realkompetanse!?

No comments: