Sunday, May 27, 2012

Some people are gay - deal with it, Russia!

Heller ikke i år foregikk Moskva Gay Pride uten at det kom til sammenstøter mellom lhbt-aktivistene og motdemonstranter og politiet. Flere ble dratt inn i politibusser kun for å stå rolig å se på demontrasjonen. Regnbueflagg ble tråkket på av politiet og motdemonstranter kom med tilrop og utøvde vold mot de som deltok i Pride-arrangementet.

Dette er sjuende gang GayRussia med Nikolai Alekseyev i front har prøvd å avholde en fredelig demonstrasjon, og hver gang har de blitt arrestert og det har blitt utøvd vold mot dem. Hvert år har de uten frykt gått ut i gatene, selv om de har visst at sjansen for at de skulle bli angrepet er stor. Dette er uten tvil ekte heltemot!
Jeg vet at jeg ikke bør bli overrasket, men jeg blir opprørt og trist. Og igjen minner det meg på hvor heldige vi er i Norge og andre vestlige land som kan gå i parader og vise at vi er stolte lhbt-mennesker uten frykt for verken politi eller motdemonstranter.

En vakker dag, forhåpentligvis om ikke så lenge, har jeg et ønske om at våre søstre og brødre i Moskva også skal kunne vise sin stolthet!

Se klipp fra hendelsene i Moskva her:



(Kilde: http://gay.ru)

No comments: