Saturday, June 06, 2015

Parade Regnbuedagene - Solidarity forever

Banneret som er malt av RU
Paraden i Regnbuedagene er det store høydepunktet både for meg og andre. Her skal vi vise vår stolthet, støtte andre som ikke har det like bra som oss og plutselig være i flertall i Bergen. 

I år, som tidligere år, skal jeg gå i paraden i solidaritet med en gruppe mennesker som ikke har det så enkelt akkurat nå. Jeg skal gå i solidaritet med havnearbeiderne. Vent litt, tenker kanskje en del av dere. Hvorfor havnearbeiderne? Hvor finner vi de under lhbt-paraplyen? Er det slik at det ikke er noen skeive grupperinger i verden som trenger det mer? Er kampen vunnet?

Jeg kan på en måte skjønne at folk spør, jeg må innrømme at jeg har vært litt fram og tilbake om jeg skulle gjennomføre det (bare spør Rød ungdom ;) ), men etter innspill fra flere kom jeg fram til at jo det var det riktige. Det er kanskje ikke alle som kjenner til havnearbeiderkonflikten. Konfliktene ved landets havner handler først og fremst om arbeidskjøpere som nekter å inngå eller videreføre eksisterende tariffavtaler. Om du vil lese mer om konflikten kan du kikke på denne siden. .

Bryggesjauerne blir utsatt for drittslenging og mistenkeliggjøring i media på samme måte som skeive pleide å bli, og tidvis fortsatt blir, - derfor fortjener de solidaritet. Som marginaliserte grupper må vi stå sammen og gi hverandre den oppbacking vi kan! Jeg og flere med meg støtter havnearbeiderne i dag, og derfor opprettet vi Lesbians and gays support the dockers, les gjerne saken om oss på BLIKK.
 

Selv om jeg går bak denne parolen i dag, betyr det altså ikke at jeg ikke tenker på de skeive Russland, feks i Moskva som sist helg prøvde for 10. gang å arrangere pride, og for 9. gang ble arrestert (de slapp unna i fjor fordi de kjørte bil.). Jeg tenker på mine søstre og brødre i Kiev som kanskje, eller kanskje ikke får gå i pride i dag, og jeg ber for at de er trygge. Jeg ber for homofile i land der homofili er straffbart, ja, endog kan få dødsstraff kun for å elske en av det samme kjønn.  Jeg bryr meg også om alle skeive her hjemme som ikke tør eller kan være åpne i frykt for hva de som er rundt dem vil si. Èn dag vil det bli unødvendig med pride-parader, men det er dessverre ganske lenge til. Fram til da må vi som kan det kjempe videre. Ingen er fri før alle er fri!


Solidarity forever! 


No comments: